Vroegsignalering voor gemeente en overheden.
De uitdagingen.
Gemeenten zijn sinds 2021 wettelijk verplicht om signalen over betaalachterstanden van vaste lasten partners op te volgen met persoonlijk contact.
Tegelijkertijd groeit het aantal mensen in Nederland met financiële problemen snel. De noodzaak om vroegtijdig persoonlijk in contact te komen en zo escalatie van financiële problemen te voorkomen, groeit daarmee even hard.
Maar wat doe je als gemeente, als het aantal signalen steeds maar stijgt? Ga je dan vooral meer brieven sturen? Hoe houd je zicht én grip op inwoners die écht in de problemen raken?
Een bezoek is bewezen effectief, maar alleen als er wordt opengedaan. Brieven eindigen vaak ongeopend bij het oud papier.
Hoe bereik je inwoners met problematische achterstanden, óók als je maar over weinig telefoonnummers beschikt?
Als gemeente wil je de schaarse tijd inzetten voor de gevallen die je hulp écht kunnen gebruiken. En dat aantal stijgt.
Vroegsignalering bij Certin.
Bij Certin treden we inmiddels voor tientallen gemeenten vroegtijdig in contact met inwoners met een betaalachterstand.
We zien dat het werkt.
Samen met de gemeenten voorkomen we met vroegtijdig contact maatschappelijke kosten voor hulpverlening of uitkeringen. Veel belangrijker nog: we voorkomen dat inwoners in een sociaal isolement raken. Psychische problemen ontwikkelen.
Bij Certin voeren we meer dan 100.000 gesprekken per maand. Daardoor weten we ook wat werkt.
Niet achter alle signalen gaan problematische schulden schuil. Als de aantallen groot zijn, is de verleiding groot om enkelvoudige signalen met een lage hoofdsom af te doen met een geautomatiseerd mailtje of sms’je. Maar dan mis je misschien net die jongere die als enige vaste last de zorgverzekering heeft.
Liever bel je op alle signalen. Zeker als je je bedenkt dat de reactie van inwoners die geen hulp nodig hebben, alleen maar positief is.
Dus pakken we bij Certin de telefoon, óók als je geen telefoonnummers hebt. Tijdens én buiten kantooruren. Zo krijgen wij jouw inwoner wél aan de lijn.
Met bellen bereiken we procentueel veel meer mensen dan wanneer je langs de deur gaat. Tegen een fractie van de kosten.
Vroegsignalering in de praktijk.
De belangrijkste aspecten van vroegsignalering bij Certin:
✔ Efficiënt persoonlijk contact door de inzet van innovatieve technologie
✔ Ruime bereikbaarheid, óók in de avond en op zaterdag
✔ Getraind personeel, gespecialiseerd in motiverende gespreksvoering en empatisch klantcontact
✔ Rechtstreekse koppeling mogelijk met RIS 2.0 en BKR
✔ 2 tot 3 x meer bereik dan het landelijk gemiddelde
✔ 96% van de inwoners is bereid in gesprek te gaan
✔ Nauwelijks uitval bij overdracht Certin naar gemeente
Deze gemeenten werken met ons samen.
Slimme vroegsignalering bij de gemeente Haarlem.
Certin ondersteunt de gemeente Haarlem al een aantal jaar en met succes: het bereik is verviervoudigd. Dat levert tijd en aandacht van verantwoordelijke ambtenaren op voor de écht schrijnende gevallen.
In dit artikel vertellen de betrokkenen bij Certin en de gemeente meer over efficiënt en persoonlijk contact met Haarlemmers in achterstand.
Ontdekken wat Certin kan betekenen voor het contact met jouw inwoners in achterstand?
Laat je emailadres achter en Roel neemt contact met je op!
De rol van signaalpartners.
Het proces van vroegsignalering komt op gang zodra vaste lasten partners een signaal afgeven bij de gemeente. Bij Certin helpen we óók deze signaalpartners om vroegtijdig in contact te treden met klanten in achterstand.
Met onze dienst Klantenservice Collections nemen we al het klantcontact rondom facturatie, betalingen en schuldenproblematiek uit handen en zorgen we er zo samen voor dat er minder signalen naar gemeenten toe gaan.